Sprey İnsülin: Afrezza
26.11.2015

İnsülinin hastalara sevimsiz gelme nedenlerinden biri iğneyle yapılmasıdır.

Şeker hastalığı tedavi seçeneklerinden biri de insülindir. Tip 1 denilen erken yaş şeker hastalarında insülin zorunludur. Eskiden tip 2 denen şeker hastalarında insülin son seçenekti. Şimdilerde bu hastalarda da insülin kullanılmasına, eskiye göre daha sıcak bakılıyor.

Ancak, hastaların genelde insüline sempatiyle bakmadıklarını gözlüyoruz. Bunun pek çok nedeni var. Ama bu nedenlerden bir tanesi de insülinin kullanımı konusundaki sıkıntılardır. Mide-bağırsakta parçalandığından, insülin ağızdan kullanıldığında tesirsizdir. Bu yüzden vücuda başka yollarla vermek gerekiyor. En sık kullanılan yol, iğneyle vücuda verilmesidir (enjeksiyon). Ne var ki, çoğu hasta canlarının yanacağını veya beceremeyeceklerini düşünerek, insülin önerildiğinde direnmektedir.

Şimdilerde iğneye direnen hastalar için bir başka seçenek gündeme geldi. Bu, bir cihaz yardımıyla insülinin ağızdan nefesle çekilip önce akciğerlere taşınması, sonra da buradan kana geçmesidir (inhalasyon).

Aslında bu ilk teşebbüs değildir. İlk kez 2006’da böylesi bir ilaç, Exubera adıyla piyasaya verilmiş ama ne hasta, ne de doktorlardan beklediği ilgiyi göremeyip, yaklaşık bir yıl sonra üreticisi tarafından piyasadan çekilmişti. İnsüline hastaların sempatiyle yaklaşmama nedenlerinden biri de iğne korkusudur. Şimdi bu korkuyu bertaraf edebilecek bir ürün geliştirildi.

Şeker hastalığının toplumda her geçen gün artması yüzünden, bazı kuruluşlar bu yönde çalışmalarını sürdürdüler. Nihayetinde, 2014 yılında FDA (Food and Drug Administration) bunlardan birine onay verdi. 2015 Şubat ayında ABD’de Afrezza adıyla piyasaya sürüldü. Henüz ülkemizde ruhsat alıp piyasaya sürülmüş değil. Yine de meraklıları için bilgilendirmek istedim.